Hoppa till innehåll

E-fakturering är ett lätt och enkelt sätt att behandla räkningar i tid för betalning

Aktivera e-faktura i nätbanken

  • Vi har gjort ett förslag till ditt e-faktureringsavtal till din nätbank. Allt du behöver göra är att godkänna avtalsförslaget i din nätbank.

  • Om du inte godkänner ett förslag på e-faktura, försvinner det efter 30 dagar och din faktureringsmetod blir då densamma.

  • Om du vill byta till e-fakturering senare, kan du använda den via Mina försäkringar – tjänsten.

Varför välja e-faktura för fakturering?

  • E-fakturor kommer direkt till din nätbank där de förblir lagrade och beställda.

  • Pappersfakturor försvinner lättare.

  • E-faktura innehåller alla uppgifter som behövs för att betala. Till exempel mottagarens kontonummer och referensnummer.

  • Du kan sätta dina räkningar på en automatisk betalning, som är bekvämt särskilt med vanliga räkningar.

  • Beroende på banken kan du välja mellan olika betalningsregler:

    1. Du bekräftar separat varje betalning med dina nätbankskoder. I det här fallet debiteras fakturorna inte på kontot utan godkännande.
    2. Det smidigaste och enklaste alternativet är automatisk betalning. Då debiteras räkningen automatiskt från ditt konto på förfallodagen utan att du behöver göra något.
    3. Betalning från kontot upp till en angiven gräns i euro. Fakturor under det angivna beloppet går till betalning utan bekräftelse. Fakturor som överskrider gränsen kräver bekräftelse.
  • Användningen av e-faktura är kostnadsfri eftersom tjänsten ingår i nätbankens pris.

  • Du kan få e-fakturor var som helst och när som helst. E-tjänster är också lätt under semester.

  • Du kan spara fakturan på din dator eller skriva ut den för din egen bokföring.

  • E-fakturering sparar naturen när det inte generera avfall.