Om annan hemelektronik har gått sönder, gör så här:
Om apparaten har gått sönder av en inre orsak, kom ihåg att i första hand begära ersättning från affärens garanti eller felansvar. De flesta apparater har två års garanti. Affärens eller tillverkarens garanti är alltid i ditt intresse, eftersom ingen självrisk dras av vid en garantireparation.
Om garantin på apparaten inte ersätter skadan och apparaten är gammal eller helt klart inte kan repareras, kan du göra en skadeanmälan via bifogade länk. Den primära ersättningsgrunden är dock apparatens reparationskostnader. Skadeanmälan gör du här.
Om apparaten är ny och går sönder av ett skäl som inte omfattas av garantin, ska du föra apparaten för reparation till Sparbankens försäkringars samarbetsverkstad (Simson ServiceNet Oy).
Om apparaten är över fyra år gammal eller om den är mycket svårt skadad, är det inte säkert att det lönar sig att reparera den. Med hjälp av kalkylatorn kan du ta reda på hur åldersavdraget och självrisken påverkar ersättningsbeloppet. Det maximala ersättningsbeloppet är apparatens nuvärde med avdrag för den valda självrisken. Skadeanmälan gör du här.
Om kostnaden för att reparera apparaten är högre än den självrisk du valt, men lägre än apparatens nuvärde med avdrag för den valda självrisken, gör en skadeanmälan. Bifoga kvittot på reparationen till skadeanmälan. Skadeanmälan gör du här.