Glasögonskador
Om dina glasögon eller solglasögon har gått sönder, gör så här:
Om dina glasögon eller solglasögon har gått sönder är den primära ersättningsgrunden alltid reparationskostnaderna.
För glasögonen till önskad optikfirma och ta reda på om de kan repareras.
Om det lönar sig att reparera dem, betala reparationen och spara kvittot på reparationen.
Om kostnaden för att reparera glasögonen är högre än den självrisk du valt, gör en skadeanmälan och bifoga kvittot på reparationen. Skadeanmälan gör du i tjänsten Mina försäkringar.
Om glasögonen inte kan repareras eller om de är så gamla att det inte lönar sig att reparera dem, kan du om du vill köpa nya motsvarande glasögon. När du gör skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar, bifoga en utredning från optikfirman på varför det inte lönade sig att reparera glasögonen. Vi betalar ersättning till ditt konto på basis av nuvärdet för motsvarande glasögon.
Med hjälp av vår kalkylator kan du ta reda på nuvärdet för motsvarande glasögon.