Om ditt kylskåp eller din frys har gått sönder, gör så här:
- Ta reda på de grundläggande uppgifterna om kylskåpet eller frysen: märke, inköpsår och typnummer, som du hittar på apparatens typskylt. Vanligen hittar du typskylten i kylskåpets eller frysens nedre del.
- Om du har en kylanläggning av modellen Side-by-side, beställ alltid reparatör och ta reda på reparationskostnaderna.
- Om kylskåpet eller frysen är 4 år eller äldre, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och bifoga ett foto på typskylten till skadeanmälan.
- Om kylskåpet eller frysen är högst 3 år, lönar det sig vanligen att reparera apparaten. Kalla därför på reparatör. Reparatören fattar det slutgiltiga beslutet om det lönar sig att reparera apparaten. Kom också ihåg att fråga reparatören om garantin på apparaten fortfarande gäller och om apparaten kan repareras på garantin.
Behöver du hjälp att välja servicefirma? Se kontaktuppgifterna till servicefirmor enligt märke.
Om kostnaden för att reparera kylskåpet eller frysen är högre än den självrisk du valt, gör en skadeanmälan i tjänsten Mina försäkringar och bifoga kvittot på reparationen. Du kan också bifoga kvittot senare i tjänsten Mina försäkringar.
Om ditt kylskåp eller din frys har gått sönder och maten har tinat och blivit förstörd, läs mer här.