Hoppa till innehåll

Personskador

Råd och anvisningar för skötsel av skadefall

Resenärskador

Anmäl en ny resenärskada genom att logga in i tjänsten Mina försäkringar. På samma gång kan du ansöka om ersättning för de kostnader som skadan orsakat dig. Vi handlägger ditt ärende så snabbt som möjligt och meddelar dig ersättningsbeslutet. Vid behov kontaktar vi dig.

Du kan ansöka om ersättning för kostnader i anslutning till en skada du anmält tidigare genom att logga in i tjänsten Mina försäkringar.

Spara verifikaten som gäller skadan i minst ett år. Du observerar väl att du bör ansöka om ersättningsandelen enligt sjukförsäkringslagen för undersöknings- och vårdkostnader från FPA innan du sänder en ersättningsansökan till Sparbankens försäkringar.

Larmtjänst för hjälp vid brådskande personskada

Larmtjänsten finns tillgänglig 24 timmar om dygnet på finska via numret +358 800 950 35 för att hjälpa dig med all akut hjälp du kan behöva vid en personskada under resan.

Via larmtjänsten får du kontakt med vår partner SOS International, som hjälper dig utomlands. Larmtjänsten är särskilt användbar vid allvarlig sjukdom eller olycka, eller om du behöver hjälp med att välja vart du ska vända dig för att få medicinsk behandling på din destination.

Du ska alltid kontakta larmtjänsten om du råkar ut för en olycka i USA eller utanför de vanligaste resmålen.

Du kan också anmäla en olycka via SOS:s webbtjänst, så kontaktar SOS dig.

Ytterligare information om resenärskador